fbpx Skip to content
Drinking_Starbucks_in_Dublin

Waarom Starbucks bewust je naam verkeerd schrijft ☕️

Op de een of andere manier wil het de medewerkers van de koffiehuizen van Starbucks maar niet lukken om je naam correct te spellen.

Starbucks schrijft zoals bekend is handmatig altijd de naam van de klant met een zwarte marker op de bekende witte koffiebeker. Zo zien ze precies van wie welke bestelling is. Een eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat iedereen zijn juiste bestelling krijgt. En laat dit eenvoudige concept nu juist een briljante marketingstrategie van Starbucks zijn.

 

De marketingstrategie van Starbucks

Het is een uiterst slimme marketingstrategie omdat ze de naam altijd fout lijken te schrijven. Met dit structurele kleine foutje lokt Starbucks een emotie uit bij de klant. Zodra je jouw bestelling ophaalt en naar je koffiebeker kijkt doet dit direct iets met je. Je bent verbaasd, verwonderd of misschien wel ligt geïrriteerd dat ze je naam weer verkeerd hebben genoteerd. Wat je reactie en emotie ook is maakt voor Starbucks niet uit. Het gaat er namelijk om dat mensen de sterke neiging hebben om dit voorval te delen. En waar kan dat sneller dan door middel van sociale media? Er wordt dan ook direct een foto van gemaakt en op sociale media geplaatst.

Het gevolg hiervan? Wereldwijd worden er foto’s van de koffiebekers met verkeerd gespelde namen gedeeld. Hierdoor wordt er veel over Starbucks gesproken. Door dit soort gratis reclame is de naamsbekendheid enorm gegroeid.

 

De toekomst

Starbucks heeft al laten weten niet lang meer door te gaan met het uitvoeren van deze marketingstrategie. Met een verbruik van gemiddeld 2,3 miljard papieren koffiebekers per jaar hebben ze een groot bereik kunnen aanspreken via de sociale media, maar hiermee zijn ze ook erg vervuilend voor het milieu.

Het streven is volgens huidig CEO Howard Schultz en toekomstig CEO Laxman Narasimhan om vanaf 2025 ervoor te zorgen dat iedere klant zijn eigen mok meeneemt. Mocht de klant die niet bij zich hebben dan kan hij of zij een herbruikbare to-go-mok huren. Het bedrijf wil dan nog niet alle wegwerpbekers afschaffen, maar het gebruik ervan wel veel minder aantrekkelijk maken voor klanten.

Of dit echt gaat lukken zullen we nog moeten afwachten, maar een ding is in ieder geval zeker, hun nieuwe radicale aanpak zal vast en zeker zorgen voor veel aandacht op de sociale media.

 

De belangrijkste vraag is dan ook:

Wat doe jij eraan om te zorgen dat jouw merk wordt gepromoot door je klanten?

Back To Top