fbpx Skip to content
Employing Branding Tips

How to prepare for the war for talent🔫

Gelukkig is de werkloosheid weer flink aan het dalen, maar dit betekent tegelijkertijd ook dat het tekort aan goede arbeidskrachten toeneemt. Het aantal openstaande vacatures groeit dan ook naar ongekende hoogtes. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om talent te vinden en die te binden aan jouw organisatie.
De spreekwoordelijke war for talent is dus in volle gang!

Investeer in je employer branding (werkgeversmerk)

Bedrijven die in hun employer branding (werkgeversmerk) investeren hebben een streepje voor en winnen dan ook vaker de strijd om het talent. Door met employer branding aan de slag te gaan laat je als werkgever duidelijk zien waarom het zo aantrekkelijk is om voor jullie te werken.

Let op! Employer branding betekend niet schreeuw van de daken hoe fantastisch je bent als bedrijf.
Het gaat erom dat je als bedrijf zijnde oprecht goed voor je huidige en toekomstige personeel zorgt.

Maar wat zorgt nou voor een goede employer branding? In dit artikel vind je de in mijn ogen 4 belangrijkste stappen op weg naar een sterk werkgeversmerk.

Stap 1: Begin met een 0 meting.

Voordat je de employer branding strategie gaat verbeteren is het belangrijk om inzichtelijk te maken waar de organisatie nu staat.

De eerste stap is dan ook om te beginnen met een intern onderzoek. Kijk daarbij goed naar wat je als organisatie de werknemers op dit moment te bieden hebt. Waarom hebben de huidige werknemers ooit gesolliciteerd? En misschien wel belangrijker waarom hebben ze destijds het aanbod geaccepteerd en niet bij de concurrent? Wat vinden de huidige werknemers (jullie doelgroep) belangrijk? Is dat salaris, een fijne werksfeer/bederijfscultuur of wellicht zijn dat de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. De makkelijkste manier om hierachter te komen is om het simpel weg open te vragen aan de medewerkers intern.

Wanneer dit duidelijk in kaart is gebracht kan je aan een extern onderzoek gaan beginnen. Wat doen de directe concurrenten beter of slechter? Focus hierbij vooral op concurrenten die dezelfde doelgroep aanspreken en kijk naar wat het aantrekkelijk maakt om voor hen te werken. Wees gerust je hoeft ze niet allemaal te bellen en een interview af te nemen. Goed kijken naar de manier van communiceren via vacatureteksten en social media platforms is vaak al voldoende.

Stap 2: Bepaal de EVP (Employer Value Proposition).

Het bepalen van de EVP is noodzakelijk, omdat dit een duidelijk overzicht geeft waarom het aantrekkelijk is om bij jullie organisatie te werken. Een juiste EVP vormt dan ook de basis van de employer branding van de organisatie. Hierin laat je dus naar voren komen wat de toekomstige werknemer kan verwachten omtrent arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden, werksfeer en overige punten wat jouw organisatie uniek maakt. Aan de hand van de EVP kan je eenvoudiger een communicatiestrategie en/of marketingstrategie opstellen. Je kan dus op basis van een goede EVP makkelijker een vacaturetekst opstellen, content schrijven voor je website en/of social media campagnes draaien.

Stap 3: Bepaal de ideale kandidaat.

Nu we de EVP hebben bepaald is het tijd om duidelijk te maken welke doelgroep je wilt aanspreken. Dit doe je het beste door uitgebreid de ideale kandidaat te omschrijven. Neem hier zowel de soft als hard skils in mee. Een doelgroep analyse gaat dus verder dan het opstellen van eisen bij een vacaturetekst. Vraag jezelf af: Waar zijn ze in geïnteresseerd? Kan ik ze beter per telefoon, E-mail of Whatsapp benaderen?

Tip: Neem ook vooral de wervingskanalen en social media platformen mee. Zit jouw doelgroep meer op LinkedIn, Facebook of Instagram?

Stap 4: Laat het maar zien aan de wereld!

Nu is het tijd om een communicatiestrategie op te stellen en jouw boodschap te communiceren met de gewenste doelgroep. Maak een plan en planning over hoe je jouw boodschap bij de juiste doelgroep kan brengen. Dit kan zowel online (LinkedIn, Facebook, eigen website, Instagram etc.) als offline (posters, flyers, beeldboards etc.)

En verder?

Nu kan ik me zomaar voorstellen dat je nogal overrompeld bent door de informatie. Zit je nu nog met vragen over hoe je dit kan toepassen op jouw werkgeversmerk? Neem dan contact op met mij dan ga ik je hier persoonlijk bij helpen.

Back To Top